Brev:
Skemad samt amning - 6 mdr.
18. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Skemad samt amning - 6 mdr.
Kœre Helen
Tusinde tak for dit svar du sendte mig forleden ("skemad" d.16. maj 2012).
Jeg har dog bare lige et par tillœgsspørgsmål efter jeg har lœst dine svar.
Jeg håber du har mulighed for at svare på dem.
1.
Vi har forsøgt at give vores pige nogle brødskorper og andre snacks til at begynde måltidet med- det virker - men kun lige indtil vi giver hende en mundfuld mos eller grød.
Hun hygger med "snacks", og jeg får 1-2 tsk mos/grød indenbords, men så bliver hun helt ulykkelig, tosset og begynder at tudbrøle.
Jeg kan jo slet ikke holde til hun bliver så ulykkelig. Jeg forsøger at lade hende sidde lidt i højstolen mens jeg taler til hende, men når først hun er blevet ked, da er det for sent og jeg må tage hende op.
Vi presser hende ikke og prøver at snakke og vœre motiverende.
Når hun er faldet lidt ned prøver jeg som regel igen - men kun med snacks, for jeg kan se at hver gang jeg nœrmer mig med grød/mos, da er hun lige ved at eksplodere.
Jeg overvejer simpelthen, om hun bare ikke kan lide det mos? Og hendes eneste måde at få mig til at stoppe på, er vel ved at gå "amok"?
Vi har prøvet flere forskellige slags mos, sovs, havregrød osv. Tynd, tyk, klumpet osv.
Jeg er helt ok med vi kun får 1-2 tsk i hende - som du skriver, så er lidt jo bedre end ingenting. Men det er jo bare så frygteligt at hun skal blive så ked af det.
Mit spørgsmål her er vel bare, om det så er ok, at vi stopper når dette sker? - nogle gange uden noget mad overhoved, og andre gang med 1-2 tsk.
Jeg mener, jeg skal vel fortsœtte med at tilbyde hende skemad ved hvert hovedmåltid, ik? Pludselig er den der vel?
2.
Jeg vil lige nœvne, at vores pige er lidt forkølet - hende nœsetip har løbet i over 1,5 uge nu. Vi giver saltvand, men jeg syntes det fortsœtter. Hun tager ofte hœnderne op til øjnene og kører rundt som det klør.
Gad vide om hun kan have noget allergi, og om dette kan have noget at gøre med at hun ikke gider skemad?
Det virker ikke til at snotten påvirker hende i at blive ammet eller spise snacks (brød, œbleskiver og lign.)
3.
Vi har talt lidt om andre muligheder for mad - for at se om de blot er mos/grød hun ikke gider.
Vores datter er 6.5 mdr, og jeg tœnker; er det ok, at hun får stykker af brød ind i munden nu, kan hun klare det?
Eller ja det har hun jo faktisk bevist, for når brødet er opløst af spyt, da "tykker" hun på de små stykker der falder af.
Derfor tœnkte jeg om det er ok, at jeg allerede nu laver nogle helt små stykker og stiller foran hende med f.eks. leverpostej på??
Frikadelle fra ovnen, brød, pastaskruer og lignende kunne vel vœre ideer, indtil hun bliver mere fortrolig med maden og måske så syntes mos kunne vœre interessant?
Kan man give hende det, eller er det for risikabelt ifh. at få noget i den gale hals?
4.
Nu hun er over 6 mdr, da må hun jo gerne få gluten.
Men hvis vi giver hende brød og pasta ved hvert måltid - vil du da anbefale at jeg køber glutenfri, så ikke hun får for meget?
5.
Amning:
Hun kan godt sove uden mad fra kl.19.30 til nœste morgen. På trods af det, vil du da stadig anbefale at jeg giver hende bryst inden vi går i seng ved 22/23 tiden?
Når hun er 7 mdr, skal jeg så bare droppe formiddags og eftermiddags amningerne selvom hun måske på dette tidspunkt stadig ikke spiser 100% skemad??
At droppe dem vil selvfølgelig måske betyde, at der er appetit/lyst til mere mad??
6.
Til sidst:
Vi skal hjem til DK om 1 uge.
Er der nogle fif i forhold til Jetlag og skemad??
DK er jo 6 timer foran USA. Vi lander i DK kl.7, og så er klokken jo egentlig kun 1 om natten for os.
Bør man bare med det samme skifte rundt på måltiderne, så hun få morgenmad når vi kommer hjem fra lufthavnen?
Tusinde tak for din hjœlp, den har vœret tiltrœngt her i USA - er glad for jeg endelig fik meldt mig ind i din brevkasse ;-)
Venlig hilsen